چین: پکن - دیوار بزرگ – ۱ اکتبر ۲۰۱۱

شاید برای اغلب مسافران چین، هیجان انگیزترین بخش سفر بازدید از دیوار بزرگ باشد. دیواری که ساخت آن قرن ها به طول انجامیده و برای مدتی طولانی از مرزهای شمالی و غربی چین در برابر حملات قبایل بیابانگرد و مغول ها محافظت نموده است.

دیوار چین از شمال و شمالغربی شهر پکن عبور می کند و چند بخش آن برای بازدید توریست ها تدارک دیده شده است. از مرکز شهر تا دیوار چین – بسته به ترافیک – حدود دو ساعت فاصله است و در چهل و پنج کیلومتری خارج شهر واقع شده. ساعت ۷:۳۰ صبح صبحانه خوردیم و ۸ از جلوی هتل حرکت کردیم.

از آنجا که کارخانۀ یشم در مسیر دیوار چین قرار دارد، اتوبوس تور حدود نیم ساعت توقف کرد تا از فروشگاه آن دیدن کنیم که البته به علت قیمت بسیار بالای اجناس هیچیک از مسافران چیزی نخرید...

دیوار چین دیواری است سنگی به طول کلی ۶۲۰۰ کیلومتر که در لایه های چندگانه احداث شده است. قدم زدن در کل مسیر دیوار حدود 6 ماه به طول می انجامد که برخی تورهای اروپایی این برنامه ها را اجرا می کنند. البته راه رفتن روی دیوار – با وجود پله و دستگیره های فلزی – کار چندان راحتی نیست. پله های متعدد و مرتفع که برای بالا رفتن از شیب تند کوه ساخته شده، باعث می شود نتوان بیشتر از دو یا سه ایستگاه جلو رفت...

اما وقتی روی دیوار راه می روی، احساس می کنی در حال قدم زدن روی یکی از عجیب ترین و بزرگترین ساخته های دست بشر هستی و عظمت دیوار واقعاً تاثیرگذار است. هر چه باشد، دیوار چین یکی از عجایب دنیاست...

روزی که ما به دیوار چین رفتیم، عروس و دامادهای زیادی را آنجا دیدیم. آنها به دیوار آمده بودند تا علاوه بر عکس و فیلم، به قسمت خاصی از دیوار قفل آویزان کنند، به نشانۀ استحکام و پایدار ماندن ازدواجشان به مانند دیوار چین. عروس و دامادهای خوش اخلاقی که حاضر بودند با هر توریستی که از آنها می خواست عکس یادگاری بگیرند...

برای بازدید از دیوار حدود دو ساعت وقت داشتیم که کافی بود. قرار بود همه ساعت ۱۲ به پایین دیوار و کنار اتوبوس برگردیم و برای ناهار به رستورانی در همان حوالی برویم. کلاً وعده های غذایی که تور ارائه می کند کیفیت متوسطی دارند و در حد "بد نبود" هستند!

ساعت ۲ بعد از ظهر شده بود و برنامۀ بعدی بازدید از مرکز درمانی سنتی چینی بود که باز هم ما به دلیل اینکه علاقه ای به آن نداشتیم از گروه جدا شدیم و به هتل برگشتیم... چون از قبل برنامۀ دیگری برای آن روز عصر خودمان تدارک دیده بودیم:

کنسرت Yanni

در پست بعدی دربارۀ کنسرت، چگونگی تهیۀ بلیت آن از ایران و اجرای یانی خواهم نوشت.

فهرستی از نقاط دیدنی شهر پکن به همراه توضیح کوتاه (به انگلیسی)، قیمت ورودی و آدرس (به انگلیسی و چینی) را در این فایل نوشته ام که می توانید آنرا داونلود کنید و پرینت بگیرید.