ترکیه: کاخ آتاتورک (دلمه باغچه) + IKEA + سینما – ۱۳ آگوست ۲۰۱۰

یکی از مهمترین جاذبه های توریستی استانبول، Dolma Bahche (دلمه باغچه) یا همون کاخ آتاتورک هست. البته بنای کاخ متعلق به پادشاهان عثمانی هست اما به دلیل اینکه کمال مصطفی پاشا (رهبر انقلاب ترکیه ملقب به آتاتورک) در دورۀ نخست وزیری (پیش از انقلاب) و بعدها سه ماه پایانی عمرش رو در این کاخ گذرونده، به کاخ آتاتورک هم مشهوره.

برای رسیدن به این کاخ کافیه سوار خط تراموا و در ایستگاه کاباتاش یا بشیک تاش پیاده بشین. درصورتیکه بخواین خودتون به جزایر پرینس (Prince Islands) و جزیرۀ معروفش بویوک آدا (Buyuk Ada) برین هم باید به همین ایستگاه بیاین که در پست بعدی درباره اش توضیح خواهم داد.

ورودی کاخ آتاتورک نفری ۲۰ لیر هست و روزهای پنجشنبه هم تعطیله (بعلت امکان تغییر در برنامۀ موزه بهتره قبل از رفتن سایت موزه رو چک کنین). بعد از ورود از در اصلی، وارد محوطه ای بسیار بزرگ با انواع گلهای رنگارنگ، آب نماهای زیبا و درختان بسیار بلند می شین که جای بسیار مناسبی هست برای عکاسی.

ورود به خود کاخ تنها به صورت گروهی و توسط لیدرهایی که به زبان های مختلف صحبت می کنن امکانپذیره. ما حدود نیم ساعت در صفی طولانی که جلوی کاخ تشکیل شده بود ایستادیم تا نوبت بهمون برسه. وقتی بالای پله های کاخ رسیدیم کیسه هایی بهمون دادن که به کفشمون بکشیم.

به این دلیل که تمام اشیاء داخل کاخ از زمان پادشاهی عثمانی باقی مونده، عکاسی و فیلمبرداری داخل کاخ اکیداً ممنوعه. گروه ما حدود بیست نفر بود و لیدر به انگلیسی توضیحاتی می داد. تور کاخ شامل بازدید از اتاق های مختلف هست که حدود یک ساعت طول می کشه. کاخ انقدر بزرگ هست و راهروهایی تو در تو داره که فکر می کنم اصلاً امکان نداره کسی بتونه به تنهایی مسیر رو پیدا کنه و حتماً گم می شه.

اتاقی که آتاتورک روزهای پایانی عمرش رو در اون گذروند به همون شکل باقی مونده. حتی ساعت کنار تختش همونی هست که استفاده می کرد و ساعت روی ۹ و ۱۰ دقیقه (ساعت مرگ آتاتورک) خوابیده.

پس از اتمام تور، از سمت دیگۀ کاخ بیرون اومدیم و پس از کمی عکاسی داخل محوطه حدود ساعت یک بعد از ظهر از کاخ بیرون اومدیم.

طبق برنامه، قصد داشتیم از شعبۀ فروشگاه IKEA در استانبول هم دیدن کنیم. برای اینکار باید به Istanbul Forum می رفتیم که در قسمت غربی شهر، قرار داره. برای اینکار از ایستگاه بشیک تاش سوار تراموا و در ایستگاه آکسارا پیاده شدیم. از اونجا با یه تاکسی به IKEA رفتیم. (به تازگی خط تراموا هم از آکسارا به سمت این مرکز خرید راه اندازی شده).

این فروشگاه، یکی از بزرگترین شعبه های IKEA در دنیاست که تمام وسایل خونه و تمام اشیائی که در کاتالوگ IKEA نوشته شده رو در خودش جا داده. گشتن در این فروشگاه خیلی بیشتر از اونی که فکر می کردیم طول کشید و تا ساعت پنج عصر اونجا بودیم.

ناهار رو در رستوران خود IKEA خوردیم و رفتیم به مرکز خرید Istanbul Forum که درست مقابل IKEA قرار داره. انواع فروشگاه های لباس، کیف و کفش – البته اغلب اجناس مارک دار و قیمت های بالا – در این مرکز خرید پیدا می شه.

سمت چپ این مرکز خرید آکواریوم بزرگ استانبول هست و Magic Ice که اخیراً افتتاح شده و سالنی هست بزرگ با دمای زیر صفر درجه که باید با لباس اسکیموها واردش شد. در این سالن انواع مجسمه های یخی به نمایش گذاشته شده و در پایان می شه از کافی شاپ داخلش یک نوشیدنی داخل لیوان های یخی خریداری کرد.

طبقۀ بالای Istanbul Forum خرید انواع رستوران ها و یک سالن بزرگ بازی های مختلف هست که برای سرگرمی خوبه. یک سینما با شش سالن بزرگ هم در همین طبقه وجود داره که ما تصمیم گرفتیم فیلم Inception رو در این سینما تماشا کنیم. بلیت خریدیم (نفری ۱۳ لیر) و با یک پاپ کورن بزرگ و دو قوطی پپسی وارد سالن شدیم.

کیفیت صدا و تصویر عالی بود و فیلم هم فوق العاده که در وبلاگ دیگه ام درباره نوشته ام.

حدود ساعت یازده شب فیلم تموم شد و از اونجا که هم خسته بودیم و هم کلی خرید دستمون بود، با یک تاکسی مستقیم برگشتیم به هتل. به دلیل طول مسیر، کرایۀ تاکسی حدود 30 لیر شد.