ترکیه: پیش از سفر – آگوست ۲۰۱۰

از مدتها پیش تصمیم داشتیم به مناسبت سالگرد ازدواجمون یه مسافرت خارجی بریم. بعد از کمی بررسی به سه انتخاب رسیدیم: چین، بلغارستان و ترکیه. از اونجا که مرداد ماه فصل مناسبی برای سفر به چین نبود، انتخاب هامون به دو تا رسید. دربارۀ بلغارستان تحقیق کردیم و متوجه شدیم اغلب تورها در منطقۀ شن های طلایی (Golden Sands) شهر وارنا برنامه دارن که شامل هتل ها و رستوران های مختلفه. چیز زیادی برای دیدن وجود نداره و تنها برای استراحت مناسبه.

چون دلمون می خواست جایی بریم که هم سایت های دیدنی (مثل موزه و معبد و کاخ) داشته باشه و هم امکان استراحت و تفریح فراهم باشه، ترکیه رو انتخاب کردیم: استانبول و آنتالیا.

من هیچوقت از ترک ها خوشم نمیومد و نسبت بهشون نظر مثبتی نداشتم. البته پدرم که به اروپای شرقی مسافرت کرده و کشورهای زیادی رو دیده، همیشه از ترکیه تعریف می کرد و از جاهای دیدنیش حرف می زد. اما وقتی خودم رفتم و از نزدیک دیدم، تازه متوجه حرف هاش شدم!

وقتی رفتیم سراغ آژانس های مسافرتی، متوجه شدیم اغلب تورها به این شکل هستن: چهار شب آنتالیا، سه شب استانبول. با تحقیقاتی که انجام داده بودیم و اطلاعاتی که داشتیم می دونستیم که سه شب برای استانبول واقعاً کمه. در ضمن دلمون می خواست اول استانبول باشیم و بعد آنتالیا. یعنی اول گردش، بازدید از موزه ها، پیاده روی های طولانی و بعد از اون استراحت در آنتالیا.

از اونجا که مدتیه دولت محترم تمام پروازهای مستقیم به آنتالیا رو لغو کردن، مسافرین مجبورن به یکی از شهرهای مجاور (مثل Isparta یا Kemer) برن و از اونجا با اتوبوس (حدود یک ساعت) به آنتالیا. اما چون ما اول به استانبول می رفتیم، برنامۀ پروازی ما به این شکل شد:

تهران به استانبول: با هواپیمایی تابان (بوئینگ MD – کوچیک اما راحت، با پروازهای منظم و خلبان خوب)
استانبول به آنتالیا: با خط هوایی
Onur Air (که توش اگه آب هم بخوای باید پول بدی!)

برگشت از آنتالیا به استانبول: با خط هوایی
AtlasJet (خیلی تمیز، راحت و با پذیرایی خوب)
برگشت از استانبول به تهران: دوباره با تابان

در آنتالیا نگران وقت نبودیم، چون قرار بود بیشتر در هتل باشیم (Club Falcon) و فقط می خواستیم یک روز به پارک آبی AquaPark بریم که خیلی نزدیک هتل بود (بیست دقیقه پیاده).

اما چون در استانبول کارهای زیادی بود که می خواستیم انجام بدیم، فهرستی از جاهای دیدنی تهیه کردم و با کمک پدرم از روی نقشه طوری برنامه ریزی کردیم که بتونیم ظرف چهار روز بیشترین استفاده رو ببریم.

۲۰ مرداد، ۱۱ آگوست، ساعت ۱۱:۲۰صبح هواپیما از فرودگاه امام به سمت استانبول پرواز کرد.