سفرنامه حسام

سفرنامه حسام

ماجرا ها، خاطرات و یادداشت های سفر
سفرنامه حسام

سفرنامه حسام

ماجرا ها، خاطرات و یادداشت های سفر

چین: پکن - سیلک مارکت، پرواز به شانگهای – ۲ اکتبر ۲۰۱۱

پرواز ما به پکن ساعت ۷ شب روز یکشنبه دوم اکتبر بود. طبق برنامه باید ساعت ۲ توی لابی هتل می بودیم تا به سمت فرودگاه بریم. بنابراین صبح کامل رو در اختیار داشتیم. از طرف دیگه، طبق قانون هتل، اتاق باید قبل از ساعت ۱۲ ظهر تخلیه و تحویل بشه.

امتیاز بزرگی که برنامۀ تور ما داشت این بود که ما در واقع ۳ شب پکن بودیم، ۳ شب شانگهای و مجدداً ۱ شب پکن. یعنی بعد از شانگهای دوباره به همین هتل برمی گشتیم. این برنامه دو تا مزیت داره:

اول اینکه آدم موقع برگشت خیلی خسته و دیپرس نمی شه!

دوم اینکه چون دوباره به همین هتل برمی گشتیم می تونستیم چمدون ها و وسایلی رو که نمی خوایم با خودمون به شانگهای ببریم رو به هتل بسپاریم و بار اضافی به شانگهای نبریم.

ما شب قبل چمدونهامون رو دو قسمت کردیم. خریدها و لباس هایی رو که نمی خواستیم به شانگهای ببریم رو داخل چمدون بزرگمون گذاشتیم و چیزهایی رو می خواستیم همراهمون ببریم داخل یک چمدون کوچیکتر.

صبح ساعت ۸ صبحانه خوردیم، اتاق رو تحویل دادیم، تسویه کردیم و جمدون بزرگ رو به هتل سپردیم و رسید گرفتیم.

حالا دیگه می تونستیم با خیال راحت بیرون بریم و ساعت ۲ به هتل برگردیم. تصمیم داشتیم به سیلک مارکت بریم، چون همسفرانی که رفته بودن ازش تعریف می کردن. با تاکسی به سیلک مارکت رفتیم که خیلی هم به هتل نزدیک بود.

سیلک مارکت یه فروشگاه بزرگ پنج شیش طبقه اس که هر طبقه اش مخصوص یه چیزه. مثلاً همکف لباس و پالتو و ژاکت، زیر همکف کیف و کفش و... . هر طبقه غرفه ها و فروشگاه های زیادی داره که پر از جنس هستن. البته جنس های غیرواقعی یا fake (تقلبی).

تمام مارک های معروف دنیا اونجا پیدا می شه که میشه با قیمتی بسیار بسیار پایین تر از قیمت واقعی خرید. شیوۀ خرید هم بسیار خاص هست. مثلاً اگر قیمت یک کت یا پیراهن رو سوال کنین. فروشنده می گه:

قیمتش ۱۵۰۰ یوآن هست، اما من می دم ۱۰۰۰ یوآن، حالا چون شمایین ۷۵۰ یوآن!

بعد شما باید بگین نه این خیلی زیاده. فروشنده ماشین حساب می ده دستتون می گه شما قیمت بده! شما می زنی مثلاً ۵۰ یوآن! طرف اول می گه نه، بعد می گه خب باشه ۵۰۰ یوآن! شما می گی ۷۵ یوآن، اون می گه ۳۵۰... تا اینکه بالاخره به یه توافقی می رسین. اگر بگین نمی خوام و راه بیفتین که برین هم طرف پشت سرتون مدام قیمت رو پایین میاره! دست آخر می شه ۱۵۰۰ رو تا ۱۰۰ هم پایین آورد!

خرید از سیلک مارکت به حوصله و وقت زیادی احتیاج داره. البته اجناسی که اونجا هست، درسته که اصل نیست و تقلبیه، اما جنس خیلی خوبی دارن، فقط از نظر ظاهری مشابه جنس اصلی تولید شدن. این فروشگاه برای خرید لباس، کیف، کفش و صنایع دستی واقعاً جای خوبیه، به شرطیکه حوصلۀ چونه زدن داشته باشین.

یکی دو مورد هم پیش اومد، طبقۀ زیر همکف، که دخترهای چینی بعد از اینکه به توافق نرسیدیم یا اصلاً از خرید اون جنس پشیمون شدیم برخورد نامناسبی داشتن. عصبانی می شدن و می گفتن اگه نمی خواستی بخری چرا قیمت پرسیدی و وقت منو گرفتی! یه مورد هم یکی از دخترهای چینی دست منو گرفته بود و می گفت تا خرید نکنی نمی ذارم بری!!!

خلاصه اینکه ما تا ساعت ۱۲ اونجا بودیم. ناهار رو در مک دونالد نزدیک سیلک مارکت خوردیم و با تاکسی به هتل برگشتیم.

ساعت ۲ به سمت فرودگاه رفتیم و حدود ۳ رسیدیم. لیدر همراه ما به فرودگاه اومد، تمام کارهای ما رو انجام داد، برامون کارت پرواز گرفت (که چون بصورت گروهی اینکارو انجام داد اغلب خانواده ها پخش و پلا شدن و کنار هم نیفتادن! البته بعد توی هواپیما جاهامونو عوض کردیم که کنار هم باشیم).

نکته ای که باید بهش اشاره کنم اینه که طبق قوانین چین، هر گونه مایعات، مشروبات الکلی، فندک و اسپری (حتی تافت مو) در چمدون ممنوعه. حتی در چمدونی که تحویل بار می شه. مثلاً بطری آب، اگر پلمب باشه اشکالی نداره، اما اگر باز شده باشه و درش رو دوباره بسته باشین نمی تونین داخل چمدون بذارین و تحویل بار بدین. فندک هم همینطور. باید گازش رو خالی کرد و بعد تحویل داد.

یکی از مسافران که اونجا یه بطری ویسکی خریده بود و نصفش رو خورده بود، نصف دیگه اش رو گذاشته بود توی چمدون، موقع عبور از دستگاه دیده شده و درش آوردن. طرف هم ویسکی رو درآورد یه لیوان پیدا کرد می داد به ملت که بخورن حیف نشه!

یه اسپری تافت مو هم از چمدون یکی دیگه درآوردن و گفتن حملش ممنوعه. این اسپری رو لیدر ما به لیدر چینی که تمام مدت همراه گروه بود داد تا با خودش ببره و بعد از برگشت ما به پکن دوباره تحویل صاحبش بده.

پرواز راس ساعت ۷ بلند شد. از پکن تا شانگهای ۲ ساعت راه هست. داخل هواپیما شام دادن. با اینکه غذا چینی بود اما خوب بود.

ساعت ۹ شب به شانگهای رسیدیم و تا بار رو تحویل بگیریم و به هتل برسیم ساعت شده بود ۱۰ و نیم. لیدر ایرانی که همراه ما بود تمام کارهای مربوط به check in هتل رو انجام داد و کارت های کلید اتاق رو بهمون تحویل داد.

هتل شرایتون شانگهای هم یکی از شیک ترین هتل هایی بود که تابحال دیده بودم. اتاق مدرن، اینترنت مجانی (برای ما البته، چون قبلاً ثبت نام کرده بودیم) و فضایی راحت و دلنشین.

ساعت ۱۲ شب خوابیدیم تا برای برنامۀ فردا (دوشنبه سوم اکتبر) آماده باشیم. گشت یک روزۀ شانگهای و بازدید از کارخانۀ ابریشم، باغ یو، برج مخابراتی، خیابان نانجینگ و گشت رودخانه. این برنامه از ۹ صبح تا ۱۱ شب طول می کشید.


فهرستی از نقاط دیدنی شهر پکن و نقاط دیدنی شهر شانگهای به همراه توضیح کوتاه (به انگلیسی)، قیمت ورودی و آدرس (به انگلیسی و چینی) را در فایل های Word نوشته ام که می توانید آنرا داونلود کنید و پرینت بگیرید.