سفرنامه حسام

سفرنامه حسام

ماجرا ها، خاطرات و یادداشت های سفر
سفرنامه حسام

سفرنامه حسام

ماجرا ها، خاطرات و یادداشت های سفر

اردن: پترا – ۵ می ۲۰۰۶

Petraورودی شهر شهری است واقع در کوه های وادی موسی، غرب کشور اردن.

 

پترا به Red Rose City و هشتمین مورد از عجایب هفتگانه دنیا شهرت دارد.

 

ساعت هفت صبح از امان (پایتخت اردن) حرکت کردیم و سه ساعت و نیم بعد به پترا رسیدیم. قیمت بلیت یک روزۀ بازدید از شهر 21 دینار بود (حدود 27 هزار تومان) و برای ورود به خود شهر، باید مسیری دو کیلومتری را طی کرد (پیاده، کالسکه یا شتر).

 

تنها راه ورود به شهر دالانی است طویل و باریک. دالانی در دل کوه که ارتفاع دیوارۀ آن به 25 متر می رسد و عرض آن فقط 5 متر است. پس از عبور از این مسیر که برای ممانعت از ورود مهاجمین به شهر بر دیواره های آن نقش های ترسناکی کشیده شده، پترا نمایان می شود. ابهت و عظمت این شهر چنان است که در بدو ورود برای مدت زیادی انسان را مسحور می کند.

پترا (به زبان یونانی یعنی سنگ)، تماماً داخل کوه تراشیده شده: خانه ها، کاخ ها، معابد، پله ها، خیابان ها، آمفی تئاتر، قربانگاه و مقبره ها همگی در دل کوه و سنگ های قرمز و صورتی کنده شده اند.

 

خزانه، ساختمانی است عظیم با ستون های بلند و نقش های بسیار زیبا. از این ساختمان برای نگهداری گنجینه شهر استفاده می شد و در برخی مقاطع زمانی هم پناهگاه راهزنان بوده است.

 

این شهر 600 سال پیش از میلاد توسط اعراب ناباتین ساخته شده و بعنوان پایتخت و راه ارتباطی شرق و غرب مورد استفاده قرار می گرفته. پس از آن شهر به مدت 700 سال از دید همه پنهان بوده تا سال 1812 که یک جهانگرد جوان سوئیسی بطور اتفاقی نجواهایی می شنود درباره شهری مخفی. او با لباس مبدل وارد پترا می شود و مردمی را می بیند که به مدت 700 سال هیچ ارتباطی با جهان خارج نداشته اند و هنوز هم به زبانی قدیمی صحبت می کنند.

کاوش های باستان شناسی نشان از سابقه سکونت 9000 سالۀ انسان در این شهر دارد. معماری پترا چنان زیباست که انسان را شگفت زده می کند و شهر آنچنان بزرگ که می توان دو روز کامل را در آن گذراند.

  

هر ساله هزاران نفر از پترا بازدید می کنند و بسیاری از گردشگران شب را در خانه های سنگی شهر می گذرانند. هنگام غروب تمام شهر با فانوس نورپردازی می شود و تصاویری به یادماندنی خلق می کند.

 پشت صحنه ایندیانا جونز

حضرت موسی مدت زیادی در این شهر زندگی کرد و چشمۀ موسی (چشمه ای که موسی از دل صخره  بیرون کشید) در این شهر قرار دارد. مقبرۀ هارون برادر حضرت موسی هم در این شهر است.

 

سکانس های پایانی فیلم "ایندیانا جونز و آخرین جنگ صلیبی" در پترا فیلمبرداری شده و همچنین در کتاب "کوسه های دریای سرخ" نیز تن تن و کاپیتان هادوک وارد این شهر می شوند.                          

  

هر کس از پترا بازدید کند، مطمئناً لحظه ای را که به انتهای دالان می رسد و ناگهان شهری عظیم را در مقابل چشمانش می بیند هرگز فراموش نخواهد کرد.